Â
Scene 1
Latar di bawah pohon bambu. Terlihat segerombolan anak sedang bermain congklak. Mereka asyik meghentakan kaki disela garis kotak-kotak yang membentuk seperti salip yang dibentangkan. Sesekali ada gelak tawa karena kaki mereka menginjak garis tepi yang secara otomatis mereka melanggar aturan permainan. Beberapa saat datanglah dua orang anak laki-laki yang mengejar layangan putus melintasi permainan mereka. Dengan refleks gadis kecil itu terlihat sangat marah.
Sayup2 terdengar suara emak memanggil-manggil nama salah satu diantara mereka
Emak           : "Aisyah..aisyahh... lakasi bulik nak hari parak sanja.
 Lakasi tulakan mangaji!."
Siti              :"Ikam mandangarkah ada suara mama ikam."
  (siti memiringkan mukanya mencoba menelisik sumber suara)
 Aisyah          :"Kadada ah mamaku mengiyau. Aku sudah bepamitan tadi.
ayo nah aku lagi lagi."
"Aisyah... Aisyah" (suara emak membuyarkan permainan)
Galuh           :"Syah setumat pank, coba ikam dangari itukan suara mama ikam."
Aisyah          :"iihlah, suara mama ulun. Ayo lakasi bulikan kita."
Siti              :"jangan telatlah, kaina kita mengajian wadah guru."
Aisyah          :"eeh."
Â
Â
Scene 2
Latar di pematang sawah. Aisyah, siti, bagus dan reyhan menenteng juzz amma berjalan menyusuri pematang sawah menuju kerumah guru udin. Sepanjang jalan banyak bercerita tentang proses terjadinya Pelangi pada mata pelajaran ipa disekolah. Terlihat bagus dan reyhan menenteng jerigen berukuran sedang berisikan air bersih. Maklum haji udin yang tinggal sendirian behuma bisa dibilang rumahnya jauh dari pedesaan. Air itu mereka bawa untuk mengisi kolah padasan atau peuduan yang digunakan untuk berwudu. Di tangan aisyah juga terlihat obor dari bambu yang mereka gunakan untuk alat penerangan saat pulang nanti.
Siti              :"Buhannya. Garigitan banar aku tadi heh lawan rehan. Ribut banar dibelakang. Maka kita ada PR IPa klo?"
Galuh           :"iih ada PR kita. Kenapalah rehan Beulah tarus"
Rehan          :"Kenapa aku, gantengkah maksud ikam ti pina disambat tarus ngaranku."
Aisyah          :"Proses terbentuknya Pelangi kah maksud ikam siti?
Pelangi nintu terbentuk karena ada pembiasan cahaya matahari yang dibelokan oleh tetesan air di atmosfer bumi.
(aisyah menjelaskan dengan jelas, menirukan gaya bicara bu Mus)
Rehan          :"Amun bebeloknya ke rumah aku pank jadi apa, Syah"?"
galuh           :"Ikam bebujuran pank. Siti Serius betakun"
Aisyah          :"Cahaya matahari yang meliwati tetesan hujan akan dibiaskan dan diuraikan menjadi beberapa warna. Kaya itu lok lanjutannya."
Bagus           :"nang kaya permen lolypop klo waranya itu. Ada habang, jingga, kuning, hijau, biru, lawan ungu"
Galuh           :"ME-JI-KU-HI-BI-NI-U"
Rehan          :"Nang ungu nintu gigi ikam bagus ae, week." (sambil menjulurkan lidahnya ke bagus).
Bagus           :"Awas ikam klo kusimbur banyu ikam."
Siti              :"Ayo capati jalannya dah!.
Mereka mempercepat langkahnya. Terlihat diujung mata rumah mungil di tepi persawahan dengan backgruon senja yang sangat indah. Lukisan alam yang maha sempurna.
Scene 3
Solat magrib
Azan magrib    : rehan (backsound azan)
Bujurakan shafnya, bagus, rehan. (terlihat bagus dan rehan masih bercanda)
Dengan khusyuk guru udin melantunkan bacaan surah pendek dalan solatnya. Anak-anak pun mengikuti dengan seksama sampai salam. Dibawah lampu minyak itu, ruangan yang tak begitu luas berlantaikan kayu dengan tikar itu terlihat sangat istimewa. Stelah melaksanakan solat berjamaah. Bagus dan rehan menata bangku kecil yang dipakainya untuk alas juzz amma.
Guru udin       :"Dangariakan dululah kaina umpati bacaan abah. Iqro baca sampai habis surah al alaq 1- 5.
Secara bergantian guru udin melafadzkan bacaannya diikuti oleh anak-anak dengan tartil. Sampai ayat terakhir.
Guru udin       :"Jadi perintah membaca langsung dari Allah subhanahu wataalla, surah al alaq ayat 1-5 merupakan wahyu pertama dari allah untuk nabi Muhammad saw. Surah ini diwahyukan kepada baginda nabi Ketika beliau bertahanus di gua hira. Dalam surah ini disebutkan 2 kali. Perintah untuk membaca. Secara garis besar al alaq berisi perintah pentingnya ilmu pengetahuan mencari ilmu. Perantara jalannya ilmu ya salahsatunya dengan membaca. Makanya ada klo istilah buku adalah jendelanya dunia. Amun rajin membaca kita kawa mengetahui banyak hal. Otak manusia itu kaya pisau jua amun kada pernah diasah bisa tumpul. Nah membaca ini gasan mengasah otak suapaya kawa bepikir secara luas.
Jadi nak ae membacalah karena perintah Allah. Membaca karena ibadah, perintah dalam agama islam. Insyaallah semua yang diniatkan karena Allah akan membuat ilmu pengetahuan kita berkah. Termasuk bakti lawan abah mama, adab lawan peguruan disekolah maupun guru mangaji.
Anakanak menyimak dengan kusyuk. Sesekali bagus menggaruk2 kepalanya sekadar menangkap nyamuk yang ikut nimbrung dalam percakapan mereka.
Aisyah          :"Jadi membaca itu memang asalnya dari Allahlah guru berarti"
Guru udin       :"Inggih nak ae, jadi buhan pian rajin-rajin disakulah. Amun kawa sehari salambar buku nang dibaca. Handak guringkah atau sambil meunjunan kawa mambawa buku."
Siti              :"Semalam guru ae, guru bahasa kami meinjami buku2 bacaan bagus-bagus. Semalam ulun baca tentang mahasuci allah yang menciptakan alam semesta. Takjub banar ulun guru ae. Maha besar allah atas segala sesuatu.
Rehan          :"Ulun juga membaca buku esnsiklopedia pintar seputar kehidupan manusia, contohnya kenapa manusia bekantut".
Aisyah          :"Uma heh, ikam nih jorok banar. Kada beadap lalu bepander lawan guru."
Rehan          :"Dasar itu yang lun baca, bakantut itu bagus tahulah gasan kasihatan."
Guru udin       :"Sudah-sudah, bagus aja buku-buku yang buhan pian-pian baca. Dengan membaca kita jadi tahu klo banyak hal klo. Bujur jua rehan nintu. Ilmu itu pengetahuan dipandang dari sisi ilmiahnya. Kadada pank nang jorok, supaya urang tahu sebab musababnya.
Bagus pank jua, membaca apa pian disakulahan?"
bagus           :"ulun semalam membaca seribu satu bencana alam guru ae. meletusnya gunung kelud di selat sunda. Sakalinya gunung itu nang kaya bisul lah guru. Bisa pecah jua."
Siti              :"umah heh buhan pian nih, kada disakulah kda di wadah guru ngaji. Kada pernah lalu serius."
Guru udin       :"sudah-sudah. Han bagus banar klo. Barakat mambaca, pian-pian jadi tahu nang tadinya kada tahu".
                Isok imbah bulikan sakulah gita bejalanan."
Rehan          :"hore bejalanan bujuran kah guru?"
                (yang lain turut serta menyahuti dengan riang)
Guru Udin      :"guru handak membawai pian-pian bejalanan becari ilmu. Kita tulakan ke perpustakaan daerah di gunung tinggi. Adakah nang suah kasana?"
Bagus           :"ulun suah guru ae, lewat haja dalam mimpi."
Scene 4
Lokasi di ruang makan. Aisyah sedang menikmati sarapan pagi. Terlihat ibu sedang mengambilkan nasi dan lauk untuk aisyah.
Mama          :"makan yang banyak naklah, supaya badan sihat. Amun balajar parut babunyi tarus kaina kada kawa belajaran."
                (dengan lembut tangan emak membelai Pundak aisyah)
Aisyah          : "inggih mak, ae."
"hari ini mak ae, kami dibawai guru udin belajaran ka perpustaan daerah. Ujar guru banyak banar buku-buku nang bagus.
Zahwa          :"ulun umpat kak, ayokak umpat kaklah." (memelas)
Mama          :"inggih, asal disana kada menghaur kakak. Kada bulih ribut. Umpati apa ujar guru."
Aisyah          :"mak, guru udin itu sakalinya pintar banar mak ae. Banyak banar pengetahuan sidin."
Mama          :"nah hanyar tahukah pian nak. Guru udin nintu sarjana nak ae, orang berpendidikan."
Aisyah          :"kenapalah sidin kada jadi guru aja mak. Malah hidup sorangan bahuma ditangah sabat."
Mama          :"sidin itu anak nang bakti lawan kuitan nak ae. Abah sidin banyak ampun tanah. Selawas abah sidin maninggal, sidin yang manarusakan. Sama haja pank sidin amun sore malajari kanakan mangaji. Meajar gasan anak-anak supaya pintar lawan soleh."
(aisyah terlihat sangat lahap menikmati masakan emak)
Tak berapa lama terdengar sayup-sayup suara siti, galuh, bagus dan rehan memanggil-manggil Aisyah.
"Aisyah...aisyahh...ayo lakasi kita tulakan ka perpustakaan!!"
(suara siti dan rehan membuyarkan telur dadar yang sedang berkelana dalam mulut aisyah)
Aisyah          :"setumat..!"
(teriak aisyah secara sepontan. Terlihat aisyah sedikit terburu menyuap nasi yang tinggal beberapa sendok dihadapannya)
Mama          :"Begimitan nak, ayo habisakan makannya dulu."
                (emak menjinguk kejendela sembari mempersilakan siti dan kawan-kawannya untuk singgah)
                "setumat naklah, masukan gin dulu. Aisyah lagi makan. Kasi naikan dulu."
Siti              :"inggih cil, terimakasih"
Aisyah          :"Mak ulun turun dululah, assalamualaikum"
Mama          :"waalaikumsalam, hati-hati dijalan naklah. Ingati pian mambawa adding jangan jua ditinggal adingnya."
Aisyah          :"inggih".
Zahwa          :"dadah mama."
Aisyah berjalan keperpustakaan dengan ceria. Kakinya yang lincah menapaki setiap jengkal jalan desa yang dihiasi pohon bambu dengan kicauan burung pagi hari.
Scene 5
Mereka berjalan dengan riang memasuki gerbang perpustakaan. Terlihat beberapa pengunjung lalu Lalang disela-sela rak buku. Terlihat aisyah zahwa dan kawan-kawan mengikuti setiap Langkah guru udin. Seorang pegawai cantik datang menyambut kedatangan mereka.
Pegawai perpus :"selamat siang, silakan."
Guru udin       :"siang."
Mereka asyik berdiskusi. Sesekali bu dewi mengarahkan anak-anak menunjukan buku-buku bacaan seusinya. Dengan senyum ramah dewi mengenalkan beberapa sudut perpustakaan yang megah dan luas itu.
PARA PEMAIN
Aisyah                  : Aisyah
Rehan                  : Arka
Mama                  : Amelya
Siti                      : Mila
Galuh                   : Novita
Bagus                   : Radit
Guru Udin              : Sidik
Pegawai perpustakaan  :Dewi
Adik                    : Zahwa
   Â
PROPERTI
Rumah Emak   Â
Rumah kayu dengan seting sederhana. Ruang makan dengan meja Panjang. Bakul nasi, telur dadar dan ikan kering.
Emak menggunakan daster, jilbab sederhana.
Rumah guru udin
Ruang tamu dengan konsep sederhana. Lesehan ada meja Panjang untuk mengaji dan meja kecil untuk guru. Lampu gantung. Juzz ama, mukena.
Guru udin menggunakan sarung, peci dengan koko sederhana.
Anakanak menggunakan pakaian muslim ala pedesaan.
Pohon bambuÂ
Garis congklak, koin dari patahan keramik. Layangan.
Anak-anak menggunakan pakaian bermain sederhana
Â
Baca konten-konten menarik Kompasiana langsung dari smartphone kamu. Follow channel WhatsApp Kompasiana sekarang di sini: https://whatsapp.com/channel/0029VaYjYaL4Spk7WflFYJ2H