1. Pengertian pengajaran alam sekitar
Pengajaran alam sekitar Merujuk pada pendekatan pendidikan yang memberi penekanan terhadap kesedaran dan pemahaman mengenai isu-isu alam sekitar. Tujuan utama pengajaran ini adalah untuk membentuk sikap rasa kasihan dan simpati terhadap alam sekitar kalangan pelajar, sekaligus mendorong mereka untuk mengambil tindakan positif dalam kehidupan seharian.
Antara hal yang boleh ditekankan dalam pengajaran alam sekitar termasuk:
Pengetahuan Asas Alam Sekitar : Mengajar tentang ekosistem, keanekaragaman hayati, dan sumber semula jadi. Pelajar mempelajari kepentingan setiap komponen alam sekitar dan bagaimana mereka saling berhubungan.
Isu Alam Sekitar Semasa : Memperkenalkan isu-isu seperti perubahan iklim, polusi, penebangan hutan, dan pemanasan global. Ini membantu pelajar memahami kabaran alam sekitar yang menghadap dunia pada masa kini.
Tindakan dan Sikap Mesra Alam : Menggalakkan pelajar untuk mengamalkan tindakan seperti mengurangkan penggunaan plastik, mengitar ulang bahan buangan, dan menjimatkan udara serta tenaga.
Keterhubungan Manusia dan Alam : Menerapkan kesedaran bahawa setiap tindakan manusia memberi kesan kepada alam sekitar. Pengajaran ini menekankan tanggung jawab individu dalam menjaga kelestarian alam.
Aktiviti Luar Kelas : Aktiviti seperti hukuman ke taman semula jadi, aktiviti menanam pokok, atau kempen kebersihan alam sekitar membolehkan pelajar melihat kesan sebenar usaha penjagaan alam sekitar dan memberi pengalaman praktikal.
Dengan pembelajaran yang benar, pelajar akan lebih memahami pentingnya menjaga alam sekitar untuk kesejahteraan masa depan, serta terinspirasi untuk menjadi agen perubahan dalam masyarakat.
2. Manfaat penting pengajaran alam sekitar bagi individu dan masyarakat.
 Berikut adalah beberapa di antaranya: