Mohon tunggu...
Sri Wintala Achmad
Sri Wintala Achmad Mohon Tunggu... -

SRI WINTALA ACHMAD, pernah kuliah di Fak. Filsafat UGM Yogyakarta. Menulis dalam tiga bahasa (Inggris, Indonesia, dan Jawa). Karya-karyanya dipublikasikan: Kompas, Republika, Suara Karya, Suara Pembaruan, Lampung Pos, Solo Pos, Surabaya Pos, Bangka Pos, Kedaulatan Rakyat, Minggu Pagi, Merapi, Bernas, Majalah Gong, Suara Muhammadiyah Artista, Jayabaya, Mekarsari, Jaka Lodhang, Sempulur, Adiluhung, dll. \r\n Buku-buku antologi sastra dan esai kolektifnya yang telah terbit: Antologi Puisi ‘Pelangi’ (Karta Pustaka/Rasialima, 1988); Antologi Puisi ‘Nirmana’ (Wirofens Group, 1990); Antologi Puisi ‘Alif-Lam-Mim’ (Teater Eska/SAS, 1990); Antologi Puisi ‘Zamrud Katulistiwa’ (Balai Bahasa Yogyakarta/Taman Budaya Yogyakarta, 1997); Antologi Puisi Sastra Kepulauan (Dewan Kesenian Sulawesi Selatan, 1999); Antologi Puisi ‘Pasar Kembang’ (Komunitas Sastra Indonesia, 2000); Antologi Puisi Yogyakarta dan Singapura ‘Embun Tajali’ (FKY 2000); Antologi Puisi dan Geguritan ‘Lirik Lereng Merapi’ (Dewan Kesenian Sleman, 2000); Antologi Naskah Lakon ‘Bilah Belati di Depan Cermin’ (Dewan Kesenian Sleman, 2002); Antologi Puisi dan Geguritan ‘Di Batas Jogja’ (FKY, 2002); Antologi Geguritan, Macapat, dan Cerkak ‘Code’ (FKY, 2005); Antologi Esai Musik Puisi Nasional (LKiS, 2006); Antologi Puisi ‘Malioboro’ (Balai Bahasa Yogyakarta, 2008); Antologi Cerpen ‘Perempuan Bermulut Api’ (Balai Bahasa Yogyakarta, 2010); Antologi Cerpen ‘Tiga Peluru’ (Kumpulan Cerpen Pilihan Minggu Pagi, 2010); Antologi Geguritan dan Cerkak Kongres Sastra Jawa III - Bojonegoro ‘Pasewakan’ (2011), Antologi Puisi ‘Kembali Jogja Membaca Sastra’ (Rumah Budaya Tembi, 2011); Antologi Puisi ‘Suluk Mataram’ (Great Publisher, 2011); Antologi Puisi ‘Jejak Sajak’ (2012); Antologi Puisi 127 Penyair ‘Dari Sragen Memandang Indonesia’ (Dewan Kesenian Sragen, 2012); Antologi Puisi PPN VI: Pertemuan Penyair Indonesia dan beberapa Negara Asia Tenggara di Jambi - ‘Sauk Seloko’ (Dewan Kesenian Jambi, 2012); Antologi puisi: ‘Indonesia di Titik 13’ (Dewan Kesenian Pekalongan, 2013); dan Antologi puisi dwi-bahasa 63 penyair Indonesia, Malaysia, Singapura, Hongkong, Pakistan, India, Libia, Arozona, dan Serbia: ‘Spring Fiesta [Pesta Musim Semi]’ (Indonesian & English Poetry Grup & Araska Publisher, 2013).\r\n Karya-karya novelnya: Centhini: Malam Ketika Hujan (Diva Press Yogyakarta, 2011); Dharma Cinta (Laksana, 2011); Jaman Gemblung (Diva Press Yogyakarta, 2011), Sabdapalon (Araska, 2011), Dharma Gandul: Sabda Pamungkas dari Guru Sabdajati (Araska, 2012), Ratu Kalinyamat: Tapa Wuda Asinjang Rikma (Araska, 2012), Kiamat: Petaka di Negeri Madyantara (In AzNa Books, 2012); Centhini: Kupu-Kupu Putih di Langit Jurang Jangkung (Araska, 2012), Gatoloco Gugat (Araska, 2012), dan Ranggawarsita: Suluk Sungsang Bawana Balik (Araska, 2012). Antologi sastra pribadinya yang telah terbit: Antologi Cerpen Perempuan Batu (Evolitera 2010); Antologi Puisi Berbahasa Inggris Students Unlike The Formula of X + X = 2X; (Evolitera 2010); dan Antologi Puisi Long Massage Service dari Orang-Orang Tercinta (Evolitera 2010). Buku-buku lainnya yang telah terbit: Membuka Gerbang Dunia Anak (Annora Media, 2009), Suyudana Lengser Keprabon (In AzNa Books, 2011), Kisah Jagad Pakeliran Jawa (Araska, 2011), Wisdom Van Java (In AzNa Books, 2012), Falsafah Kepemimpinan Jawa: Soeharto, Sri Sultan HB IX & Jokowi (Araska, 2013), Singhasari &. Kitab Para Datu (Araska, 2013), Babad Tanah Jawa: Dari Nabi Adam Hingga Mataram Islam (Araska, 2013), Sejarah Raja-Raja Jawa dari Mataram Kuno hingga Mataram Islam (Araska, 2013), Mendadak Satriya Piningit [Menyingkap Tabir Falsafah Kepemimpinan Ratu Adil] - (Araska, 2013), dan Sejarah Kerajaan Jawa Pasca Mataram Islam (Araska, 2013). \r\nNama kesastrawanannya telah dicatat dalam: Buku Pintar Sastra Indonesia (Pamusuk Eneste, Penerbit Kompas), Direktori Budayawan Jawa (Kongres Bahasa Jawa III, Yogyakarta), dan Direktori Sastrawan, Seniman, dan Budayawan Yogyakarta (Taman Budaya Yogyakarta). Sekarang tinggal di Cilacap Utara, Jawa Tengah, Indonesia.\r\n

Selanjutnya

Tutup

Pendidikan

Niratha Prakretha Lan Ilmu Kawicaksanan

25 November 2013   09:17 Diperbarui: 24 Juni 2015   04:43 252
+
Laporkan Konten
Laporkan Akun
Kompasiana adalah platform blog. Konten ini menjadi tanggung jawab bloger dan tidak mewakili pandangan redaksi Kompas.
Lihat foto
Gadget. Sumber ilustrasi: PEXELS/ThisIsEngineering

NIRATHA PRAKRETHA LAN ILMU KAWICAKSANAN
Dening: Sri Wintala Achmad

Mpu Prapanca (Dang Acarya Nadendra), salah sawijining pujangga kang sugeng rikala jaman peprentahan Hayam Wuruk (Maharaja Sri Rajasanagara), raja Majapahit kang kuwasa saka taun 1350 tumekeng 1389 Masehi. Saliyane ngripta Kakawin Negarakretagama, Mpu Prapanca ngripta Kakawin Niratha Prakretha. Naskah sastra Jawa kang dumadi saka 13 pupuh (zang).
Menawa digateke kanthi weninge penggalih, menawa Kakawin Niratha Prakretha kang kaserat kanthi basa Jawa kuna lan wus kajarwaake sajroning basa Indonesia dening Poerbatjaraka iku ora mung nengsemake rikala kawaos saka purwa tumekaning wusana, nanging uga bisa aweh seserepan kang migunani. Tumrape ing babagan ilmu kawicaksanan urip.

Linandhesan pamawas kang premati, menawa Kakawin Niratha Prakretha ngemu piwulang kawicaksanan urip kang luhur, ing antarane: sepisan, manungsa kudu duweni kapinteran, budi luhur, lan kasabaran. Kanthi kapinteran, manungsa bakal bisa mungkasi sakalire bebaya. Kanthi budi luhur, manungsa bakal ditresnani dening sapadha-padha. Kanthi kasabaran, manungsa bakal antuk pituduh saka Gusti. Pituduh kang migunani rikala manungsa kesrimpung ing prakara.
Loro, manungsa kang dianggep sugih menawa tansah aweh derma marang sapadha-padha. Tegese manungsa kudu dadi tuk kang tansah milirake warih tumujweng sawah, pategalan, sartane rumembes ing sumur-sumur. Tuk kang ora tau asat senajan saben dina aweh panguripan marang sadengah titah.

Telu, manungsa kudu migunaake kawaspadan supaya ora kajlomprong sajroning jurang. Ing babagan iki, pujangga R.Ng. Ranggawarsita III wus aweh pepeling lelantaran Serat Kalatidha yaiku supaya manungsa tansaha waspada rikala ngadhepi jaman gemblung. Kanthi kawaspadan, manungsa bisa bedakake endi kang bener lan endi kang salah. Endi kang khak lan endi kang batil.
Papat, manungsa kudu mangerteni pancadriyane menawa pengin mangerteni suksmane. Tegese menawa manungsa kepengin mangerteni warna ireng utawa putihe suksmane, kudu mangerteni apa kang ditindake dening pancadriyane. Menawa pancadriyane kagunaake kanggo laku duraka, suksmane melu duraka. Menawa pancadriyane kagunaake kanggo laku kabecikan, suksmane uga melu becik.
Lima, manungsa kudu nindakake laku batin saperlu nyirnaake sipat kadurakane. Saperangan sarjana kang wus buntas ing babagan ilmu kasarasane angga aweh pangandikan menawa laku batin kayata sembahyang, dzikir, meditasi, prihatin, lan liya-liyane bisa nambani sadengah lelara. Ora mung lelara kayata asam lambung (maag), nanging uga liver, jantung, stroke, lan liya-liyane.
Nenem, manungsa kudu bisa ngeningake rasa lan pikir supaya antuk kabagyan mulya. Babagan iki ngelingake marang sadengah manungsa, menawa rasa lan pikiran kang worsuh rikala lagi antuk pacoban saka Gusti bisa nimbulake kacilakan kang luwih gedhe. Mula rasa lan pikir kudu tansah diweningake supaya antuk kabagyan mulya kang jalari kasarasane jiwa lan angga. Kejaba saka kuwi, manungsa kang bisa ngeningake rasa lan pikir bakal bisa meper ‘aku’-ne (sipat egois), lan kosok baline bisa ngrangkul ‘ingsun’-ne (Gusti kang reraton sajroning kalbu).

Pitu
, manungsa kang duweni jiwa sentosa bakal bisa manunggal marang Gusti-ne. Piwulang iki trep karo lelakone Bima rikala bakal gayuh tirta perwitasari. Senajan antuk pepalang gedhe saka kadang Bayu lan Pendhawa sartane naga Amburnawa, nanging Bima kang duweni jiwa sentosa kuwi tetep adreng anggone bakal gayuh tirta perwitasari ing dhasar samudra. Kanthi kasantosane jiwa, ing wusana Bima bisa manunggal marang Gustine. Sang Hyang Bhatara Ruci kang reraton sajroning jagade kalbu.
Wolu
, manungsa aja dhemen nuladha marang si Enggang. Peksi kang cucuke gedhe, nanging ora bisa mabur. Tegese manungsa aja dhemen umuk nganti sundhul ngawiyat, nanging kasunyatane babar pisan ora bisa apa-apa. Mula saka kuwi, manungsa kudu bisa tumungkul kaya pari kang mentes isine, supaya antuk sihe Gusti lelantaran sapadhane titah.

Apa kang wus kababar ing dhuwur dadi sawijine bukti menawa karya Sastra Jawa Kuno, mligine Kakawin Niratha Prakretha anggitane Mpu Prapanca, ngemu piwulang luhung ing babagan ilmu kawicaksanan urip menawa dionceki kanthi permati. Keajab, muga-muga babaran ing dhuwur dadi pepeling marang sapa wae kang wus ninggalake piwulange leluhur Jawi.

Cilacap, 28012013

Catatan:
Naskah ini sudah dimuat di rubrik Adiluhung,  Kedaulatan Rakyat, Minggu 24 November 2013.


Baca konten-konten menarik Kompasiana langsung dari smartphone kamu. Follow channel WhatsApp Kompasiana sekarang di sini: https://whatsapp.com/channel/0029VaYjYaL4Spk7WflFYJ2H

Mohon tunggu...

Lihat Konten Pendidikan Selengkapnya
Lihat Pendidikan Selengkapnya
Beri Komentar
Berkomentarlah secara bijaksana dan bertanggung jawab. Komentar sepenuhnya menjadi tanggung jawab komentator seperti diatur dalam UU ITE

Belum ada komentar. Jadilah yang pertama untuk memberikan komentar!
LAPORKAN KONTEN
Alasan
Laporkan Konten
Laporkan Akun