Tantangan Malladministrasi dalam Penanganan Kasus Bullying, Solusi dan Rekomendasi
Wayah Hendra Stya Kusuma, Muhamad Rizki Fauzi, Firman Mahesa
wayahhendrask@gmail.com, rizkifauzi0064@gmail.com, firmanmahesa099@gmail.com
Telkom University Purwokerto
Challenges of Malladministration in Handling Bullying Cases, Solutions and Recommendations
Abstract: The handling of bullying cases in Indonesia which still faces the challenge of maladministration in a public service. Victims of bullying often do not receive adequate protection due to delays and irregularities in procedures, which are rooted in a lack of clear public service standards. The Ombudsman of the Republic of Indonesia, as a public service supervisory institution, plays an important role in preventing maladministration through supervision and improvement of service standards.
This activity aims to evaluate the role of the Ombudsman in handling bullying cases and provide solutions or recommendations to improve the quality of public services. The research method used is a literature review by examining various sources related to public service policies and practices in handling bullying cases. The results of the study show that improving better service standards can speed up the complaint handling process and provide legal certainty for victims.
Keywords : integrity of public services, victim protection, bullying conflict resolution
Abstrak: Penanganan kasus bullying di Indonesia yang masih menghadapi tantangan maladministrasi dalam suatu pelayanan publik. Korban bullying sering kali tidak mendapatkan perlindungan yang memadai akibat penundaan dan penyimpangan prosedur, yang berakar pada kurangnya standar pelayanan publik yang jelas. Ombudsman Republik Indonesia, sebagai lembaga pengawas pelayanan publik, yang berperan penting dalam mencegah maladministrasi melalui pengawasan dan peningkatan standar pelayanan.
Kegiatan ini bertujuan untuk mengevaluasi peran Ombudsman dalam menangani kasus bullying serta memberikan solusi ataupun rekomendasi untuk meningkatkan kualitas pelayanan publik. Metode penelitian yang digunakan adalah kajian pustaka dengan menelaah berbagai sumber terkait kebijakan dan praktik pelayanan publik dalam penanganan kasus bullying. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peningkatan standar pelayanan yang lebih baik dapat mempercepat proses penanganan pengaduan dan memberikan kepastian hukum bagi korban.
Kata kunci: integritas pelayanan publik, perlindungan korban, resolusi konflik bullying
Pendahuluan