I Guna dasarné mule uli desa, mémé bapané tuah petani kelen. Ia subé biasa nepukin ubuh-ubuhan apabuin sube ngewai limané daki uyak endut. Begong dewéké ninggalin ubuh-ubuhan ane sube nyansan gedé. Mepangenan kanti mapag sandikala ia enu masih nongos di cariké sambilangé ngetelang yeh mata. Ngericik yeh cariké ngengkebang sebetné I Guna ulian angen tekén dewéké. Dinané ibi I Guna mare suud ningehang pengumuman, koné lulus nilainé paling gede.
✕✕
Yen aliang di kemampuan I Guna setata maan juara kelas. Tusing pegat-pegat uli SD kanti SMA terus maan juara kelas krana ia mule medasar jemet. Bedik-bedik mace buku kanti medug-dug bukuné di kamarné. Timpal-timpalné mekejang ngorang kutu buku kanti bisa engsap istirahat ulian sebilang wai memaca buku.
Mekelo meselselan di kubu cariké merasa sagét guminé subé peteng ngelaut ia mulih nerudut. Guminé di cariké suung mangmung, ade tuah pakenyit-nyit sundih kewala joh. Megrepé mejalan nuut pundukan ulian tusing ngabe senter. Bisa-bisa kanti megaang apangé ngidang nepukin pundukané limané nekekang ngisiang padang. Tusing tawange dinané ento tilem subé pasti peteng dedet guminé. Apabuin umahné mule joh tekén cariké, misi ngeliwatin tegalan.
Aget masih neked di jumahné di desa, ade masih ajam mejalan ulian memeteng tusing nepukin apa. Neked jumahné memené nyusutin pengorengan mare suud ngaénang darang nasi. Bapané enu iteh nyangih arit, blakas mekejang prabot carik ané lakar anggoné ngabas di carik. Mekesiab meméné nepukin I Guna uyak endut, muané bek telah daki. Ulian memeteng meguyang mulih uling cariké.
"mimih dewaratu ngujang cai mare mulih keto uyak endut?" patakon méméné.
"tusing ngudiang mé, kelangen nongos di cariké." keto pesautné I Guna ngengkebang sebet.
"Men ibi puané kaden ngewai ngemalunin mulih?.
Bengong I Guna ningehang petakon memené, keweh merase nyautin petakon memené ento.
"ngudiang bengong? Mémé buin metakon.
"engken me?" mekesiab I Guna mebalik metakon.
"ngudiang mekelo di cariké, kaden biasané mulih malunan. Men ento adi barak peninggalané?"
"me" kebilbil bibihné I Guna mesaut.
Merasa naluri méméné ninggalin semu pianakné melenan,
"kenken ape kesebetang?"
"sing ade mé".
"de ngengkebang sebet, kenapa?"
"sing mé"
"nak kenapa cai Guna, apa ulian nak eluh?"
"tiyang kondén ngelah tunangan mé."
"men ape sebetang cai kanti mara nepukin umah uli di cariké?"
"tiyang mekita masuk mé" pesautné I Guna ngaenang mekesiab méméné. "yen gae alih ade luungné kéné di jumah kaden be tawang tusing ade apé. Masuk kadén masih tusing karuan lakar maan gae." keto memené mesaut.
"Tiyang dot san masuk, de ngugu munyin anak ané ade di jalané." keto I Guna nyautin méméné.
"men dije mémé ngalih pipis?"
"tiyang megae mé sambilang masuk."
"suud malu ngenehang masuk mémé tusing ngelah pipis, to canangé enu apasang, ingetang malu nyakupang lima ke Bhatara Guru jani rainan." keto meméné ngingetin.
Ngelaut I Guna mersihin awakné ané daki uyak endut. Di subané bersih megentos pakian lakar mebakti ke sanggahné. Di sanggahné ia ngerikmik tusing suud-suud kenehné lakar masuk. Acep-acepané masih tuah apangé suecé Ida Bhatara Guru. "Ratu Sesuhunan ampura tityang, yening dados icenin tityang jalan apang presida malih masekolah." keto sehaa pepolosan I Guna di malun pelinggih kemulané. Tusing ade mesaut apé enu masih pepolosan ia mesesambatan "Sueca Ratu Sesuhunan." kanti ping keti sing suud-suud ngantos rame munyi ceceké di raab Bhatara Guruné.
Sube emed ia mesehaa pepolosan, sube masih genep tri sandya lan panca sembahne mare lantas ngojog kamarné. Di balé mebrarakan bukuné ulian sesai memacé. Di samping bukuné ade masih handphone (hape) misi tulisan nokia ane sube lotklot sade misi mati ulian kalaine ke carike engsap kanti ngecasin batrené. Setoden mesaré tetep malihin bukuné ané subé melipet anggoné pingét pelajahané ibi sanjé.
Buin maniné mare bangun dapetangé subé bapané ade di kamarné sade mekenyem. Sidap-sidap I Guna bangun nakonang bapané tumben semengan sube nyagjagin. "ngudiang bape semengan subé di kamar tiyangé?. Keto petakoné I Guna.
"Adi dingeh bape ngeling ibi sanje?.
"tusing pe."
"Bapa subé nawang cai nagih masuk." keto bapané.
"tiyang dot masuk pe" saut I Guna kebilbil semengan sube mesugi yeh peninggalan.
"Bape nawang bapané belog, bape masih dot lakar melanin pianak. Kewala bape tusing megemelan nang akateng men kudiang." mekembengan yeh peninggalan bapané I Guna angen tekén semangat pianakné masekolah.
"kangguang subé pe tiyang de subé masuk." keto I Guna jani sube tusing ngidang nanggehang sebet.
Mekaad bapané merasa tusing kuat ninggalin pianakné sebet. Ade kanti aminggu pragat bengong I Guna ngenehang dewéké. Di tengai tepet enu masih I Guna mepangenan kanti engsap teken basangné seduk, sagetan subé bapané nyodog di maluné tusing tawangé teken I Guna. "Ning ne anggon masuk cai jani." Bapané I Guna ngenjohin pipis.
"Dije bape ngalih pipis? " petakoné I Guna.
"nah anggon dogen subé, kénkén je ban apangé buin pidan cai tusing hidup care bape." pengidih bapané teken I Guna.
"pak? Dije maan ento pak?, I Guna nyambungin petakon.
"Mekejang gelah bapené sube kagadiang, nah de ento pikirange. Cai pragat masuk dogen sube baang bape ngenehang ento." saut bapané mekenyem.
Liang manahné I Guna kadi kesiratin tirta amerta kerasa ulian tusing ade kenehné neked kemu. Kenehné sube pasrah kewala tresnan reramané jani sanget ngaenang dewéké semangat lakar ngelanjutang masekolah.
°°°
Kelulusan subé metempél I Guna ngenah paling simalu di pengumumané. Nilainé mekejang tegeh semangat rasané ia lakar ngelanjutang mesekolah. Kenehné subé lakar dadi pegawé. Ipiané sube tegeh pesan mekade jani jurusan ane demenine tuah ekonomi. Ento krana jaman jani ekonomi koné paling lais di dunia kerjané. Sakewala jani enu masih ia bingung, apan jaman jani ane nentuang anak nilai subé nomor sekian koné nentuang apang maan masekolah. Saget timpalné ané beténan nilai subé ngaku maan sekolah elit ape kaden ngeranayang mekejang tusing resepange teken I Guna.