Lihat ke Halaman Asli

Constraints e-Learning (Penghambat Pembelajaran Elektronik)

Diperbarui: 26 Juni 2015   17:35

Kompasiana adalah platform blog. Konten ini menjadi tanggung jawab bloger dan tidak mewakili pandangan redaksi Kompas.

http://www.culleneye.org/hospitals/mwbh/images/mwh_elearning_cta.jpg

Foto :  dari Google, di sini Salah satu cabaran (challenges) dalam e-learning adalah constraintsIf you don't uncover them before you began the project and choose the software, the problems can come back to haunt you. Begitulah kata para ahlinya. Namun demikian, e-learning mungkin sangatlah sesuai untuk pelajar (dan juga pensyarah) yang malas.  Mungkin kalau pensyarah bukanlah pemalas, tetapi terlalu sibuk dengan urusan lain.  Apalagi bagi pensyarah "terbang" yang mengajar di banyak universiti.  Tentulah sangat sesuai baginya.  Beberapa universiti melarang pensyarahnya untuk mengajar di dua tempat atau lebih.  Oleh sebab itu, pensyarah perlu punya komitmen, memilih hanya di satu universiti  sahaja.  Dato' Aminah, VC (vice chancelor = Rektor) UPSI pernah menyatakan dalam amanatnya bahwa komitmen pensyarah sangat diperlukan.  Mungkin maksudnya supaya mengajar dapat lebih berkonsentrasi di satu tempat. Bagi pelajar yang malas, mereka lebih memilih tidur atau main game, facebook, friendster,  twitter atau yang lainnya, sekadar berceloteh menanyakan kabar, cuaca, bertukar problem dan lain-lain.  Lebih dari itu, tugasan yang diberikan oleh pensyarah, akan dibuatkan oleh temannya atau copy paste sahaja. Itu constraints yang paling utama.  Masih banyak lagi yang lainnya, misalnya : 1.  Apakah komputer merupakan bagian integral dari subyek atau materinya? 2.  Apakah semua pelajar dapat dengan mudah mengakses internet ? 3.  Apakah setiap orang sudah mempunyai PC atau laptop sendiri ? 4.  Lokasi pelajar berada dimana ?  perpustakaan ?  Bilik tidur  pribadi ?  Rumah sewa ?  Asrama ? Kolej ? dimana setiap tempat  mempunyai jaringan internet yang berbeza kualiti jaringannya. 5.  Beberapa pelajar masih ada yang gagap teknologi, seperti : -  bagaimana menghidupkan PC atau laptop ? - bagaimana menggunakan berbagai aplikasi setiap program ? - bagaimana menggunakan mouse ? 6.  Bagaimana pengalaman pelajar semasa menjalani "online class" ?  apakah comfortable atau sebaliknya intimidated by technology ? 7.  dan masih banyak lagi constraints yang perlu diantisipasi...




BERI NILAI

Bagaimana reaksi Anda tentang artikel ini?

BERI KOMENTAR

Kirim

Konten Terkait


Video Pilihan

Terpopuler

Nilai Tertinggi

Feature Article

Terbaru

Headline