Lihat ke Halaman Asli

Shila Amzah Artis Jilbab Laris di China

Diperbarui: 24 Juni 2015   06:34

Kompasiana adalah platform blog. Konten ini menjadi tanggung jawab bloger dan tidak mewakili pandangan redaksi Kompas.

Hiburan. Sumber ilustrasi: FREEPIK/Rawpixel

Shila sudah lama menceburi bidang nyanyian sebelum menyertai OIAM. Mula-mulanya beliau memakai nama gelaran Shila Tekno selaku penyanyi kanak-kanak, kemudian beralih ke nama Sha-Hila ketika berusia remaja muda lagi.

Shila Amzah membuat penampilan pada usia sembilan sampai sepuluh tahun, ayahnya berjuang untuk menghasilkan rekaman nya. Pada saat itu, tidak ada perusahaan rekaman ingin mengambil anak-anak untuk menjadi artis rekaman. Mereka tidak ingin mengambil risiko, sehingga ayahnya keluar dengan uang sakunya sendiri untuk menghasilkan album pertama Shila Amzah.

Untungnya, hal ini perlahan-lahan membuka mata pemilik perusahaan rekaman dan membuka kesempatan bagi Shila Amzah untuk menandatangani kontrak dengan EMI.

Pada malam Grand Finale OIAM2, Shila diberi lagu baru bertajuk Memori Tercipta sebagai taruhan untuk merebut gelaran juara. Beliau tewas kepada Norayu Damit, namun kedua-dua mereka tetap diberi kontrak rakaman oleh Monkey Bone Records yang diketuai Ahmad Izham Omar.

Sungguhpun begitu, Shila akhirnya merasa kemenangan di pesta Penang Shanghai World Star Quest 2008 yang diadakan di Pulau Pinang, dua bulan selepas OIAM di mana beliau menghadapi saingan dari penyanyi-penyanyi luar negara. Di sinilah beliau memenangi dua anugerah pertamanya sebagai artis rakaman, iaitu Anugerah Emas dan Lagu Terbaik.

Shila telah berkolaborasi dengan Dafi dari Akademi Fantasia 5 dalam pembikinan lagu baru Rentak Optimis akhir-akhir ini. Lagu baru ini dicipta khas oleh Coca-Cola sebagai lagu tema kempen iklan baru jenama gergasi ini.

Dalam sejarah tahun 2012, Shila Amzah iaitu penyanyi Malaysia layak ke peringkat akhir Asian Wave 2012. Penyanyi berbakat besar, Shila Amzah mencipta kejayaan dalam karier seninya apabila telah berjaya melayakkan diri ke peringkat akhir pertandingan Asian Wave Berlangsung di Shanghai, China, pertandingan ini turut disertai oleh penyanyi-penyanyi dari Jepun, Korea, China, Thailand dan banyak lagi.

Daripada 30 orang peserta yang bertanding di peringkat awal, hanya 12 orang terpilih ke akhir dan Shila Amzah pulang sebagai Juara di Asian Wave Competition 2012 di Shanghai, China yang berlangsung pada 20 September 2012 lalu.

Dalam pusingan awal yang berlangsung daripada 31 Ogos sehingga 6 September lalu, Shila telah menyanyikan lagu 'Set Fire to the Rain' pada pusingan pertama dan pada pusingan kedua, lagu berjudul 'Forever Love' telah menjadi pilihannya.

Nama penuh : Nur Shahila Amir Amzah (lebih dikenali sebagai Shila Amzah)

Tarikh lahir : 13 August 1990

Halaman Selanjutnya


BERI NILAI

Bagaimana reaksi Anda tentang artikel ini?

BERI KOMENTAR

Kirim

Konten Terkait


Video Pilihan

Terpopuler

Nilai Tertinggi

Feature Article

Terbaru

Headline