Lihat ke Halaman Asli

Neeza GazaLi

Creative Thinker

Sempurna Tak Sempurna

Diperbarui: 20 Desember 2023   16:13

Kompasiana adalah platform blog. Konten ini menjadi tanggung jawab bloger dan tidak mewakili pandangan redaksi Kompas.

Instagram: Neeza GazaLi

Sempurna dalam tidak sempurna adalah bentuk kesempurnaan. Ketidaksempurnaan dari sempurna merupakan penyempurnaan. Ketidaksempurnaan penyempurna sempurna. Sempurna tidak sempurna menyempurnakan sempurna.Sempurna dan tidak sempurna, penyempurna keseimbangan. Keseimbangan, sejatinya menemukan pasangan sempurna. Siang bagi malam, bahagia untuk derita dan tak sempurna dalam sempurna.

Sempurna sesuatu yang ditandai ketidaksempurnaannya. Sempurna kilap gading, bertemu dengan retaknya. Kemurnian kilau emas, seiring lunaknya. Keaslian binar mutiara, terselubung nacre yang tak halus sempurna.

Sempurna dalam kejadian (ahsani taqwim) Allah SWT menjadikan manusia. Kesempurnaan bentuk disempurnakan dengan tuntunan Islam yang sempurna. Dengan kesempurnaan, idealnya manusia menemukan hakikatnya yang tak sempurna.

Allahumma Ya Rabbi, dalam ketidaksempurnaan penghambaan dan 'ubudiyah serta sempurna jahil dan lemah, sempurnakanlah ketidaksempurnaan kami dalam Kemahasempurnaan-Mu Ya Allah Ya Mujibassailin. Amin.

Wallahua'lam

#NGz #NGzLine




BERI NILAI

Bagaimana reaksi Anda tentang artikel ini?

BERI KOMENTAR

Kirim

Konten Terkait


Video Pilihan

Terpopuler

Nilai Tertinggi

Feature Article

Terbaru

Headline