Tulisan iki dak (diwoco ‘tak’, ning menurut guru basa Jowo-ku waktu SD biyen tulisan sing bener ‘dak’) tulis kanggo melu memperingati ulang tahun ke 723 kutha Suroboyo, tanggal 31 Mei, selasa sesuk. Sengaja dak tulis nganggo basa Jowo coro Suroboyo, sekalian kanggo ngetes jik eling ambek logat Suroboyo opo nggak.
Elek-elek ngene awakku yo pernah duwe KIPEM alias Kartu Identitas Penduduk Musiman. Awakku pernah dadi warga musiman Suroboyo teko tahun 1987 sampek 1994. Sing duwe kartu iki kebanyakan arek mahasiswa sing podho kuliah nang Suroboyo, termasuk awakku. Nek gak salah waktu iku walikota-e Pak Poernomo Kasidi alias Porkas (mesakno pak walikota iki, rek. Jeneng apik-apik kok disingkat dadi koyok undian berhadiah).
Wis 22 (rolikur) taun awakku metu teko Suroboyo, mesthi ae saiki wis beda adoh ambek jaman awakku jik nang Suroboyo biyen. Biyen embong cedhak kos-kosan antara Wisma Mukti – Asrama Haji gurung tembus, saiki wis tembus. Sebelah wetane kampus ITATS saiki dadi prapatan, biyen gurung ono. Jembatan Suramadu, biyen gurung kebayang (dak delok teko Google Earth). Liwat tulisan iki awakku nyoba ngeling-eling opo ae selama pitung tahun nang Suroboyo.
- Angkutan
Nang Suroboyo yo ono Bemo. Tapi, masio jenenge bemo, gak podho ambek bemo sing nang Jakarta. Bemo Jakarta rodha telu, bemo Suroboyo rodha papat. Nek nang kutha liyane saiki jenenge angkot. Tapi yo ono sing ngarani “lin”. Sing mbedakne angkot Suroboyo ambek kutha liyane, rupa-e utawa warna-e. Nek nang kutha liya, angkot warna-e podho. Nek angkot Suroboyo warna-e macem-macem, tergantung jurusane. Sing dak eling, yo sing sering dak tumpaki. Contone : lin G, jurusan terminal Joyoboyo – Karang Menjangan, warna-e ijo tuwo.
Lin O, jurusan Jembatan Merah – Keputih, warna-e kuning. Lin S, jurusan terminal Joyoboyo – Bratang – Keputih, warna-e biru tuwo. Saking akehe jurusan, sampek entek jumlah hurufe. Akhire jurusan anyar nganggo rong huruf. Huruf ngarep asale, huruf mburi tujuane. Contone : lin WB, jurusan Wonosari Lor – Bratang. Awakku dhewe yo gak apal kabeh jurusan angkot, saking akehe. Cuman lamat-lamat yo ijik eling warna-e. Lin C – oranye, lin D – ijo enom, lin E – ijo tosca, lin M – abu-abu tuwo meh ireng, lin N - abu-abu enom meh putih, lin P – kuning langsep, lin Q – coklat marun, lin V – coklat susu.
Meh kabeh angkot Suroboyo ono bel nang ruang penumpange, dadi nek ono penumpang katene mudhun kari mencet (tombol) bel iku mau. Gak perlu bengak-bengok ambek sopir angkot opo kernete. Sampek pernah ono guyon. Ono wong baru pertama nang Suroboyo, numpak angkot. Selama numpak angkot wong iku mau mikir terus, “tombol iku dudu rem, tapi kenopo saben ono wong mencet kok angkote langsung mandheg?”
Nang endi-endi awakku sering numpak angkot, mergane murah ongkose. Jaman awakku biyen ongkos angkot mung Rp. 350,- (telung atus seket repes). Adoh cedhak podho ae. Tapi kadang kernet opo sopir angkote sok elekan. Nek mudhune adoh gak gelem dibayar Rp. 350,- njaluk tambah. Tapi nek mudhune cedhak tetep njaluk dibayar Rp. 350,-
Bis kota. Jaman terminal jik nang Joyoboyo ambek Jembatan Merah, jurusan bis kota cuman ono loro, Joyoboyo – Jembatan Merah, pp ambek Joyoboyo – Perak, pp. Liwate yo mung liwat Diponegoro ambek liwat Darmo. Ongkos bis kota mung Rp. 100,- (satus repes). Sak wise terminal Joyoboyo pindah nang Bungurasih ambek Jembatan Merah pindah nang Tambak Oso Wilangun, mulai ono jurusan Bungur – Perak ambek Bungur – Oso Wilangun. Jalure ono sing liwat tol. Tapi sing liwat tol, awakku gak eruh piro ongkose, soale gurung pernah numpak. Tambahan maneh, ono bis kota swasta (dudu Damri). Tapi bis kota swasta iki jalure liwat pinggir. Bis kota swasta iki bis-e elek-elek, soale bis kota swasta iki nganggo bekas bis AKAP sing wis meh mlebu museum. Wis bis-e elek-elek, ngetem-e suwe banget. Nek penumpang gurung penuh, bis gak mangkat. Masio wis penuh, nek wis mlawakku, nang tengah embong kernete mesthi bengak-bengok,
”Kosong … kosong …. Ayo, kosong !”
Biasa-e ono ae penumpang sing protes,
“Kosong apane, cak! Katene didokok ngendi? Dokok ndukur, tah?”