Maryam Karimah Tunnisa
Pascasarjana Pendidikan Agama Islam, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Parepare
maryamkarimahtunnisa@gmail.com
ABSTRACK
An entertaining and humanistic learning environment can be generated through the use of a quantum learning approach. The aim of the research was to identify the best teaching approach for teaching Islamic Religious Education. This research utilizes literature review methodology. Based on the results of the research, the TANDUR phase (grow, experience, name, demonstrate, repeat and celebrate) can be used as incorporating quantum learning techniques into the Islamic religious education classroom. To meet the predetermined objectives, students at this level can be realized to be able to process ideas and examine objects in their learning environment.
Key Words: Quantum Method, Islamic Religious Education
ABSTRAK
Lingkungan belajar yang menghibur dan humanis dapat dihasilkan melalui penggunaan pendekatan pembelajaran quantum. Penelitian yang dilakukan memiliki tujuan yakni untuk mengidentifikasi pendekatan pengajaran yang paling baik untuk mengajar Pendidikan Agama Islam. Penelitian ini menggunakan metodologi penelitian kepustakaan. Berdasarkan hasil penelitian, fase TANDUR (tumbuhkan, alami, namai, tunjukkan, ulangi, dan rayakan) dapat digunakan sebagai menggabungkan teknik pembelajaran kuantum ke dalam kelas pendidikan agama Islam. Untuk memenuhi tujuan yang telah ditentukan, siswa pada tingkat ini dapat direalisasikan untuk dapat memproses ide-ide dan memeriksa objek-objek di lingkungan belajar mereka.
Kata Kunci: Metode Quantum, Pembelajaran, Pendidikan Agama Islam