Lihat ke Halaman Asli

Mahasiswa UIN Sunan Gunung Djati Yakin Mampu Buat yang Terbaik

Diperbarui: 24 Juni 2015   19:25

Kompasiana adalah platform blog. Konten ini menjadi tanggung jawab bloger dan tidak mewakili pandangan redaksi Kompas.

Pemerintahan. Sumber ilustrasi: FREEPIK/Freepik

Bandung, 07 Dis - Sebahagian besar mahasiswa Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Gunung Djati yang akan menduduki Ujian Akhir Semester (UAS) kelihatan sedang sibuk berdiskusi, menelaah pelajaran di kampus, tidak kurang juga yang sudah siap untuk bergempur di medan UAS yang hanya tinggal dua minggu sahaja lagi. Pelbagai persediaan dari segi fizikal dan mental telah dilakukan oleh mahasiswa UIN Sunan Gunung Djati demi memberi yang terbaik dalam ujian tersebut.

Bagi seorang mahasiswi UIN, Ratu Tresna Neng Gusti, 19, dia mengatakan bahawa insyaAllah dia sudah bersedia dan siap untuk berjuang sehabis mungkin dalam Ujian akhir ini dan yakin mampu melakukan yang terbaik bagi mencapai keputusan yang cemerlang.

''Saya mengulang kaji semua mata pelajaran semasa di sekolah dan di kampus dan di saat-saat akhir ini saya sekadar menyemak mata kuliah penting”, katanya yang dulunya bersekolah di SMA Muhammadiyah, Cilangkrang 2.

''Saya berhasrat ingin mencapai keputusan A dalam semua 24 SKS yang diambil dan saya yakin bisa untuk melakukannya," tambah si kecil manis yang pintar berbicara ini ketika ditemui di sini hari ini.

Menurutnya, persiapan awal yang telah dilakukannya adalah seperti menghadiri setiap kuliah yang ada selagi tidak mempunyai keuzuran atau halangan, dan membuat latihan sendiri terutama bagi mata pelajaran yang lemah.

Selain itu, katanya, aktiviti beriadah dan kegiatan kokurikulum juga turut dikurangkan terutama pada minggu akhir menjelang ujian itu bagi memberi tumpuan sepenuhnya kepada sesi ulang kaji dan perbincangan bersama teman-teman dengan harapan perbincangan tersebut dapat menambahi pengetahuan yang masih kurang di samping dapat berkongsi dan bertukar-tukar pendapat sebelum menjelangnya hari uijan sebenar.




BERI NILAI

Bagaimana reaksi Anda tentang artikel ini?

BERI KOMENTAR

Kirim

Konten Terkait


Video Pilihan

Terpopuler

Nilai Tertinggi

Feature Article

Terbaru

Headline